Tko su Facility Managers?
Tko su upravitelji resursima i uslugama (facility managers)?
Upravitelji resursima i uslugama (facility managers) mogu imati mnogo različitih zvanja i pridružiti se profesiji na različite načine. Odgovorni su za osiguravanje skladnog rada sustava izgrađenog okoliša ili objekta.
Upravitelji resursima i uslugama doprinose poslovanju organizacije kroz njihovu brigu za održavanje onoga što je često najvrijednija imovina organizacije, kao što su nekretnine, zgrade, oprema i ostalo bitno za smještaj osoblja i opreme te produktivnost i ostali bitni aspekti poslovanja.
Iako upravitelji resursima i uslugama nemaju uvijek slične nazive, oni dijele zajedničke uloge unutar svojih organizacija, uključujući uloge, primjerice, upravitelja održavanjem, rizicima, izvedbom i kvalitetom itd.
IFMA je 2016. godine pokrenula ažuriranu Globalnu analizu radnih zadataka (Global Job Task Analysis – GJTA) kako bi utvrdila koje su uloge i odgovornosti najvažnije za suvremeno upravljanje resursima i uslugama (facility management).
Na osnovu odgovora stručnjaka iz 62 zemlje, IFMA je uspostavila 11 temeljnih kompetencija modernog upravljanja resursima i uslugama (FM). Mnoge su nadležnosti bile u skladu s izvornim izvješćem GJTA za 2009. godinu, ali novo je izvješće uključivalo i ažuriranu terminologiju i proširene odgovornosti. Neke od značajnijih promjena bile su – veći naglasak na upravljanju promjenama, prikupljanju podataka i upravljanju informacijama. Prema rezultatima GJTA (2016. godine) IFMA je utvrdila da sljedeća znanja, vještine i sposobnosti obuhvaćaju cijeli opseg upravljanja resursima i uslugama (FM):
11
Odgovornosti koje imaju upravitelji resursima i uslugama (FM)
POPUNJENOST PROSTORA I LJUDSKI FAKTORI
Occupancy and human factors
- Nadgledajte radno okruženje radi podrške zapošljavanju, zadržavanju radnika, motivaciji i produktivnosti
- Stvorite zdravo i sigurno radno okruženje pogodno za inovacije
- Osigurajte sigurnost koja zadovoljava potrebe građevine (fizička sigurnost, kontrola pristupa i informacije)
- Osigurajte osobne i profesionalne mogućnosti rasta i razvoja (treniranje, mentorstvo, obuka, obrazovanje i karijera)
UPRAVLJANJE ODRŽAVANJEM
Operations and maintenance
- Upravljajte i nadgledajte nabavu, instalaciju, rad, održavanje i odlaganje sustava i opreme građevine, te konstrukcijskih, unutrašnjih, vanjskih i temeljnih elemenata
- Upravljajte i nadgledajte usluge za korisnike (parking, kućne usluge, usluge ishrane, vratarske usluge, helpdesk i servicedesk službe, te sigurnosti)
- Napravite, preporučite, upravljajte i nadgledajte zahtjeve operativnog planiranja građevine (kontrola temperature, osvjetljenje, zamjena opreme, itd.)
- Pratite upotrebu i performanse svih građevinskih sustava, opreme i terena
ODRŽIVOST
Sustainability
- Upravljajte i nadgledajte posvećenost cijele organizacije održivosti prirodnih i izgrađenih okoliša
- Ocijenite i upravljajte postupkom životnog ciklusa imovine
INFORMACIJE O GRAĐEVINI I UPRAVLJANJE TEHNOLOGIJAMA
Facility information and technology management
- Pratite i ocjenjujte tehnološke trendove i inovacije
- Provodite procjene i surađujte na analizi potreba za FM tehnologijom
- Uskladite tehnologije upravljanja resursima i uslugama (FM) s organizacijskom informacijskom tehnologijom (EIM)
- Procijenite primjenu tehnologije u procesima upravljanja resursima i uslugama (FM)
- Procjenite, implementirajte i upravljajte integriranim sustavima upravljanja radnim mjestima (IWMS) i sustavima za upravljanje resursima i uslugama (CAFM)
UPRAVLJANJE RIZICIMA
Risk management
- Napravite planove i postupke za upravljanje rizikom i upravljanje u kriznim situacijama
- Upravljajte, nadgledajte i podržavajte program kontinuiteta poslovanja čitave organizacije
KOMUNIKACIJA
Communication
- Napravite i provedite komunikacijski plan upravljanja resursima i uslugama (FM) (poruke, podsjetnici, misija i vizija)
- Promičite informacije i preporuke za upravljanje resursima i uslugama (FM) unutarnjim i vanjskim dionicima (osoblje ustanove, javnost, viši menadžment, kupci i upravni odbori)
IZVEDBA I KVALITETA
Performance and quality
- Napravite, pregledajte i usporedite mjerne podatke o učinku za usluge upravljanja resursima i uslugama (FM) (usporedba, mjerenje vidljivih ponašanja, odgovor na usluge, vrijeme rješavanja itd.)
- Prikupite, provjerite, analizirajte i izvijestite podatke o upravljanju resursima i uslugama (FM) iz različitih izvora (planovi prostora, zadovoljstvo korisnika i povratne informacije)
- Procijenite načine za poboljšanje produktivnosti na radnom mjestu, te napravite i provedite poboljšanja procesa
- Ispitajte i dokumentirajte poštivanja kodeksa, propisa, politika i standarda
VOĐENJE I STRATEGIJA
Leadership and strategy
- Vodite, nadahnjujte i utječite na organizaciju, tražite metode najbolje prakse, upravljajte promjenama, promičite kontinuirano poboljšavanje i osigurajte potrebne alate za sve navedeno
- Uskladite strateške zahtjeve upravljanja resursima i uslugama (FM) sa zahtjevima cijelokupne organizacije
NEKRETNINE
Real estate
- Odredite i procijenite zahtjeve za nekretninama (iskorištenost prostora, upravljanje, optimalna upotreba)
- Kupite, raspolažite nekretninama i prodajte ih (poslovne, institucionalne, industrijske, stambene, zakupljene i u vlasništvu)
- Upravljajte i nadgledajte portfelj nekretnina (u vlasništvu, zakupu, podzakupu, suvlasništvu i ugovorenom upravljanju)
UPRAVLJANJE PROJEKTIMA
Project management
- Definirajte i programirajte projekte (svrha, veličina, opseg, raspored, proračun i potrebe korisnika)
- Upravljajte i nadgledajte tipične projekte upravljanja resursima i uslugama (FM) (izgradnja, selidba, obnova, organizacijska promjena) i evaluirajte rezultate projekata
FINANCIJE I POSLOVANJE
Finance and business
- Izradite, preporučite, upravljajte i nadgledajte proračunske potrebe vezane za upravljanje resursima i uslugama (FM) (trošak, operativni i kapitalni budžeti)
- Administrirajte i upravljajte financijama povezanim s ugovornim obvezama